Digitalt

Uppdrag 2 – det digitala biblioteket ur ett barnperspektiv

Våra bibliotek befinner sig i något slags mellanläge – befintlig webbsida i ett kommunalt gränssnitt och publiceringsverktyg övergång eller väntan på en kombinerad webb och publikvänligare katalog i ”Arena”. När man jobbar inom tajta ramar och begränsat med tid har man inte råd att göra dubbelarbeten. Därför väntar nog en del med att göra större arbeten med bibliotekets webbplats med tanke på övergång till nytt verktyg för webben.

Samtidigt måste man kanske tänka som så, att ett förberedande arbete när det gäller struktur, layout, rubriker och alternativa ingångar – det har man nytta av oavsett i vilket program/skal som webbsidan publiceras i. Att tänka barnperspektiv är alltid en nyttig övning :-)

Här kommer reflektioner från några bibliotek gjorda kring uppdrag nr 2:

Samlat från Kalmar län

(Torsås, Nybro, Emmaboda, Vimmerby, Oskarshamn)

Goda exempel på barnperspektiv på bibliotekets startsida

Mycket bilder
glad sida med mycket färg
Bra med lite text
Puffar/introtext är tydliga och lätta att hitta
Korta, tydliga rubriker
Länk/ingång till barnsidor från startsidan
Världens bästa kort
När något som rör barn, ex familjelördag, finns det med på startsidan.
Särskild barningång från startsidan

Förbättringsmöjligheter för barnperspektiv på bibliotekets startsida

Roligare och tydligare ingång från bibliotekets startsida
Barnbiblioteksmaskot som länkar från startsida till barnsida och sedan också finns i fysiska biblioteket
Symboler
Ha barnevenemang via en särskild rubrik/ingång på startsidan
Text ska vända sig och vara förståelig för barn också
Länk till Barn-OPAC (gäller ej Arena)
Bättre förklaring på vad ”katalogen” är för något
Fler bilder
Bilder som kompletterar text
Mindre mängd text
Mindre av vuxenspråk/biblioteksspråk
Lättare att hitta länk/ingång till barnsidorna
Skilja på barn – unga
Mer fokus på symboler, färgknappar och liknande för att förenkla för barn
Korta och informativa filmsnuttar om bibliotekets verksamheter
Uppdatera ofta!!! Ta bort gammal information…

Goda exempel på barnperspektiv på bibliotekets barnsidor på webben

Bilder
Mindre mängd text
Tydliga rubriker
Boktipsen på webb och bloggar

Förbättringsområden på bibliotekens barnsidor på webben

Texter som är anpassade till målgruppen barn!
Kontaktuppgifter ska ha bild och (för)namn på personal som jobbar med barn och skola
Skilja på barn – unga à skapa egen sida för unga
Mer bilder
Skriva nya texter som riktar sig till målgruppen barn (istället för till företrädare som föräldrar och pedagoger)
Ha särskilda ingångar/rubriker med information om barn och verksamheter som riktar sig direkt till pedagoger, föräldrar, skolor
Önskebrunn = inköpsförslag
Bilder/loggor på länktipssidan
Barnbibliotekssymbol/er
Tydligare ingång till barnkatalog
Barnanpassade bilder och layout
Komplettera text och bild bättre och tydligare
Använda symboler
Att man kan känna igen sig både på webben och i biblioteket – att det är lika
Uppdatera ofta!!! Ta bort gammal information…

Samlat från Blekinge och Kronobergs län

Goda och mindre goda exempel samt allmänna reflektioner – om vartannat på…                                                          

Bibliotekens start/ingångssida

  • Använda ett tydligt och enkelt språk
  • Startsidan ska ge en bra vägledning med menyer, gärna med genvägar och snabbval
  • Bättre symbolspråk – fler symboler
  • Bilder som alternativ till text – kombinerat
  • Bibliotekskatalog – vet alla vad det begreppet innebär?
  • Katalogen är inte användarvänlig – tolererar ej felstavningar

 Bibliotekens barn/ungasida

  • Ska vara färgglad och rolig
  • Dela gärna upp i rubriker – barn, unga, föräldrar, pedagoger
  • Noteras att barnsidorna idag har mer information till föräldrar än till barnen
  • Kontaktuppgifter
  • Boktips uppdelat på åldersgrupper
  • Använda mer bilder och filmer (t ex från sagostunder eller andra programaktiviteter)
  • Länkar till de egna bloggarna
  • Länkar till andra barnwebbar (Barnens  bibliotek, SR:s Radioapan…)
  • Interaktivitet (pyssel, tävlingar)
  • Delaktiga användare – t ex skriva boktips
  • Filialer länkar till bibliotekets barnsida via symboler
  • Arbeta med en referensgrupp ur målgruppens ålder
  • Kolla så alla länkar fungerar!

Och så avslutningsvis en reflektion från ett av biblioteken i Kronoberg:

Det finns den ypperliga sidan Barnens bibliotek, där man kan hitta det mesta när det gäller böcker, författare, tävlingar och barnen kan till och med ha sitt lilla ”kryp-in”. En sådan hemsida kan vi inte ha enbart för kommunen – och varför skulle vi, när det redan finns. Vi skulle säkert satsa på att visa det lokala, där vi på bloggen t ex kunde ha undersidor för bokklubbar eller andra aktiviteter som händer lokalt på biblioteken.

___________________________________

E-föreläsning om Småungar och medier med Johan Engdahl, Av-Media Kalmar

se föreläsningen i sin helhet via denna länk i Adobe connect.

Medierådets undersökning ”Småungar och medier 2010” visar att idag är debutåldern för internet cirka 4 år. Men till skillnad från äldre barn och ungdomar kan de små barnen ännu inte chatta eller kommunicera på sociala sajter. Deras användning är enklare och bygger mer på lek, bilder och knapptryck; att spela enkla spel och att titta på videoklipp, t.ex. på Youtube eller bolibompa.se.
Medierådets rapport Småungar och medier 2010En av de intressanta resultaten är att små pojkar och flickor använder medier på ett betydligt mer likartat sätt än vad de gör högre upp i åldrarna.  Könsskillnaderna blir då alltmer påtagliga, inte minst när det gäller datorspelande.
Rapporten tar också upp hur föräldrarna tänker kring sina barns allt mer medietäta uppväxt och vilken roll de själva har i allt detta. Många av dem som nu har små barn började själva använda digitala medier under uppväxten. Hur förhåller sig biblioteken till detta? Gör vi det? Vad missar vi om vi inte arbetar aktivt och strategiskt med den frågan?

Bolibompa och läsfrämjande – och biblioteken?

Hur gör vi för att gifta ihop läsfrämjande, bibliotek och Bolibompa? Nog skulle väl kommunal ”public service” (biblioteket!) kunna få ta en lite ruta på statliga public service’s utmärkta och av barn mycket använda arena Bolibompa på webben? Vem ska ta ansvar och initiativ för att det ska bli verklighet?!

Och fram tills dess – hur jobbar man på biblioteken med webbsidor som har barn, deras föräldrar eller lärare som målgrupp? // Pia Malmberg-Kronvall

PS. Leken! Barn leker fortfarande! Runt 80 % av sin fria tid!

__________________________________________________

iPad är också språkträning för små barn!

I surfplattan lyser stjärnorna” är rubriken till en intressant och inspirerande artikel på Lärarnas Nyheter om hur förskolor i Nacka använder iPad som verktyg i det pedagogiska arbetet.  Elisabet Wahlström är biträdande rektor och chef över förskoleverksamheten. Det var hon som tog initiativet till projektet efter att ha blivit inspirerad under en studieresa i USA.   Hon framhåller pedagogernas viktiga roll, att spelen i sig är en sak, men att det är vad man gör med dem som gör dem pedagogiska och lärande.
— Vi måste verkligen ha tänkt ut idéer kring spelen, så vi får ju spela en del själva och prova oss fram, säger Sofia Strindholm, pedagog.

Marina Hafvenstein, lärare och IT-pedagog skriver i artikeln ”Surfplattan är bra för de yngsta” (också Lärarnas nyheter) om hur Högskolan i Borås köper in läsplattor till blivande förskollärare och fortsätter:
”Jag tvivlar inte en sekund på att detta är helt rätt väg att gå. Jag vill dra det så långt som att jag tycker att varje förskola borde ha åtminstone en surfplatta (även kallad tablet) per avdelning. Det är ett pedagogiskt litet mästerverk för de riktigt små barnen. Den kan användas från ett år och uppåt. Bara det säger en del om användarvänligheten.”

Hur skulle vi kunna använda iPad (eller annan läsplatta) i bibliotekens barnverksamhet?

_________________________________________________________________

  • Är det rimligt att lägga tid på biblioteksverksamhet för barn på webben när vi har ont om tid för att hinna med de barn som kommer till biblioteket?
  • Hur ska vi nå barnens föräldrar utan att ha väl utvecklade webbsidor som informerar och inspirerar till ramsor och högläsning och litteracitet?
Annonser

2 svar

  1. Ja dessa frågor är intressanta och svåra, att nå ut till föräldrar är ibland svårt, när man har barn själv blir det lättare eftersom man träffar andra föräldrar mer naturligt då och kan berätta om läsning, utlån bokbuss bok i butik eller vad det nu är på ett annat sätt, att nå dem på bvc förskola etc,
    Att använda en webbsida som ett verktyg är mkt svårt när man har en begränsad tid till varje barngrupp. Ibland kollar vi ju upp böcker tillsammansmen då oftas på adlibris eller dylikt för att se vad en bok handlar om eller om det finns till försäljning.

  2. Skriver i nuläget en C uppsats om pojkars lust att skriva med hjälp av kombinationen populärkultur och användning av dator. Har observerat pojkar i min förskolegrupp i ett projektarbete kring actionfigurer och uppmärksammat hur de börjat visa allt större intresse för skrivandet med hjälp av ord som fascinerar dem. Spännande!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: