Delaktighet

Samlat om barns delaktighet

Här är några citat från Kalmar respektive Blekinge och Kronobergs län som tar upp ämnet, frågan, begreppet, verkligheten på ett bra sätt:

”Grunden för barnens delaktighet är att de känner sig välkomna på biblioteket och har förtroende för oss som jobbar här.”

”Genom åren har vi inte använt ett riktat metodarbete för att få barn mer delaktiga i verksamheten, men mycket görs med omedveten metod”

”Daglig dialog ger bra klimat”

”Viktigt att fullfölja det barnen/ungdomarna föreslår så de inte känner sig svikna och lurade”

”Vi lär oss att prata med barn, men vi lär oss också genom att prata med barn”

”För länge sedan fanns det en ”åsiktsbrevlåda”, men den togs bort när den mer användes som papperskorg.”

Å vad är då delaktighet?

  • Bör man ha ett par fokusgrupper eller årliga referensgrupper för att det ska räknas som att man ger barn och unga delaktighet?
  • När barn och unga deltar i våra evenemang och aktiviteter – är det delaktighet?
  • Hur kan vi använda de synpunkter, tankar, förslag och idéer som vi får spontant i dagliga möten med barn och unga – för att utveckla både för oss och för målgruppen?

Metoder som används för att ta del av barns perspektiv och låta dem vara delaktiga när det gäller bibliotekets verksamheter

  • Daglig kontakt med barn
  • Referensgrupper – inför arbete med biblioteksplan, ombyggnation
  • Kommunens ungdomsråd
  • Biblioteksråd på kombinerad filial och skolbibliotek
  • Fokusgrupper
  • Fokusgrupper i samarbete med fritidsgårdar inför ny biblioteksplan
  • Fråga sommarpraktikanterna
  • Läs- och filmklubbar används som referens-/fokusgrupp vid behov
  • Enkät till mellanstadieelever
  • Referensgrupp av tonåringar i samband med Futurum.kom och Vadå rik
  • Lärarråd
  • Elevbiblioteksråd på högstadiet – där även bibliotekschef ingår
  • Frågeinsamlingar inför inköp av nya spel
  • Bokprat och träffar på fritidsgårdar
  • ”Inköpsförslag emottages gärna”
  • Facebook

Metoder som bibliotek vill pröva och utveckla

  • Utöka samarbete med kommunens ungdomsråd som referensgrupp
  • Biblioteksråd
  • Tipslåda
  • Mäta barn- respektive unga-frågor under en vecka (jämför med tidigare mätningar av it-relaterade frågor, referensfrågor)
    och mäta regionalt också – så man kan se likheter/skillnader
  • Fokusgrupper – koncentrera sig på en konkret fråga i taget
  • Förslagslådor på skolbibliotek och filialer också
  • I samarbete med skolan och lärare fråga barn om ex temakvällar och andra aktiviteter
  • Använda våra kontakter på förskolor och skolor
  • Samarbeta med fritidsgårdarna och dess personal
  • Observationer – hur beter sig barnen i biblioteket, vart går de, var väljer de att sätta sig, vad hittar de på och gör
  • Dokumentera och samla dagliga frågor
  • Dokumentera och samla barns reflektioner som vi får vid aktiviteter, pyssel, tematräffar
  • Vara delaktiga i kommunens arbete med LUPP
  • Få med fler killar i fokus-/referensgrupper
  • Barn som testläsare där de får möjlighet att läsa böckerna – först!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: